سید جلال یحیی‌زاده:

تشخیص عدم اعتقاد به الگوهای اسلامی با افراط و تفریط‌های نادرست همراه است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تشخیص اعتقاد یا عدم اعتقاد به اسلام و الگوهای اسلامی را بسیار دشوار دانست و تاکید کرد: در مواردی تشخیص عدم اعتقاد به الگوهای اسلامی با افراط و تفریط‌های نادرست همراه است

"سید جلال یحیی زاده" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، التزام همه خدمتگزاران نظام به اسلام و قانون اساسی را مهم و ضروری دانست و اظهار داشت: یکی از شرایط اساسی برای کارگزاران نظام در هر سطحی، اعتقاد و التزام به اسلام و قانون اساسی است و توجه به این شرط از سوی مسئولان بسیار مهم و ضروری است.

نماینده تفت و میبد در مجلس با تأکید بر ضرورت استفاده از افراد معتقد به اسلام و ارزش‌های اسلامی در نهادهای فرهنگی، تصریح کرد: تعریف اعتقاد و التزام به اسلام و الگوهای اسلامی و نیز تشخیص و تطبیق آن تعریف با مصادیق بیرونی بسیار دشوار و در مواردی حتی غیرممکن است.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس به افراط و تفریط‌های موجود در تشخیص و تطبیق الگوهای اسلامی اشاره کرد و گفت: همواره از اعتقاد به اسلام و الگوهای اسلامی تعاریف افراطی و تعاریف تفریطی وجود داشته است که هر دوی این تعاریف، غلط و غیرمنطقی هستند.

وی افزود: تحقق بسیاری از شروط اسلامی مانند اعتقاد عملی به اسلام و یا داشتن عدالت، بسیار مشکل و دشوار است، اما در اینگونه موارد که شرط دشوار است، شارع مقدس و آموزه‌های دینی ما برای کشف آن شرط سخت‌گیری نکرده‌اند و راه تشخیص آن شرط را آسان گرفته‌اند.

یحیی زاده با اشاره به منع سخت‌گیری و تجسس در تحقق شروط اسلامی از سوی شرع و آموزه‌های اسلامی، تأکید کرد: هنگامی که شرع مقدس راه کشف و تشخیص شروط اسلامی را آسان گرفته است، ما نیز حق نداریم برای تشخیص و تطبیق شروط اسلامی، افراط و سخت‌گیری به خرج دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تسویه کارمندانی که به اسلام معتقد نیستند را دارای یک نگاه اصولی و ارزشی خواند و ادامه داد: اگر در هر زمانی و در هر دولتی، این امکان وجود داشته باشد که اعتقاد به اسلام به دور از افراط و تفریط، تعریف شود و تشخیص و تطبیق آن با مصادیق بیرونی بدون تفسیر به رأی و پیش داوری صورت گیرد، اقدام بسیار مطلوب و تحسین‌برانگیزی صورت گرفته است.

وی افزود: تعریف اعتقاد به اسلام و تطبیق آن در عالم بیرون، بسیار مطلوب است اما باید توجه داشت که شرط لازم و ضروری این اقدام، پرهیز از برخورد سلیقه‌ای و تفسیر به رأی است که در بسیاری از موارد تحقق این شرط دشوار و یا غیرممکن است.

یحیی زاده با تأکید بر تأثیرات مخرب افراط و تفریط در تشخیص اعتقاد یا عدم اعتقاد افراد به ارزش‌های اسلامی، تصریح کرد: تفسیر و تعریف اعتقاد و التزام به اسلام، در بیشتر موارد با افراط و تفریط‌ها و غرض ورزی‌هایی عجین می‌شود که مخرب و نادرست است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اخطار نسبت به ایجاد فضای غیراسلامی در این وزارتخانه و زیرمجموعه‌های تابعه آن گفته است: کسانی که به اسلام اعتقاد ندارند و نمی‌خواهند با حرکت‌های اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری کنند، باید تسویه کنند و از این وزارتخانه بروند.

وی تأکید کرده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری بودجه‌ای را برای تحقق این امر و پرداخت حقوق و تسویه حساب کارکنانی که به اسلام اعتقاد ندارند، در نظر گرفته است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا